Середа, 10 КвітняМЕДІА ПЛАТФОРМА СУЧАСНОЇ ЖУРНАЛІСТИКИ

Чи катують російських військовополонених портретами Бандери і Шевченка в українських таборах?

Як перекручують інформацію зарубіжних кореспондентів російські пропагандисти та, на жаль, переспівують їх українські медіа

 

17 листопада 2023 року часопис “The Times” опублікував статтю Тома Болла «У військовому таборі, де Україна “перевиховує” росіян». Автор розповів про свою поїздку до найбільшого українського табору для утримання російських військовополонених у Західній Україні. Британського походження матеріалу, а ще дієслова перевиховує, хоч і в лапках, вистачило, щоб кремлівські пропагандисти здійняли дев’ятий інформаційний вал на тему катувань російських солдатів українцями. Замість того, щоб підірвати пропагандистську лінію кремля, вказуючи на лицемірство, телеграм-канал «Україна 24/7 – новини» долучився до поширення російської дезінформації.

 

Що розповів своїм читачам Том Болл про український табір для російських військовополонених? 

 

У врізі до статті сформульовано головний наратив: полонених російських солдат, серед яких чимало колишніх ув’язнених, «депрограмують» під час підготовки до повернення додому. Журналіст описує побут полонених, їхній розпорядок дня, переказує свої розмови з ними і представником українського Координаційного штабу з питань поводження з військовополоненими і так піднімає завісу над дразливим «депрограмуванням».

Фотовідбиток зі статті Тома Болла «Inside the PoW camp where Ukraine ‘re-educated’ Russians» y The Times від 17.11.2023.

39-річний Ніколай, російський військовополонений, родом із Приморська. У таборі Ніколай живе в кімнаті на дві особи, його лікують у таборовій лікарні, бо він має кульове поранення руки. Чоловік записався в російську армію і пішов воювати проти України, бо переконаний, що українці та росіяни – один народ, а росія і Україна – одна країна, яку НАТО віроломно розриває на дві частини.

Том Болл пояснює, що саме цю неоімперіалістичну ідеологію, викладену президентом путіним в есе на 7000 слів, табірна адміністрація намагається депрограмувати у своїх підопічних до того, як вони повернуться додому.

Петро Яценко, речник українського Координаційного штабу, який супроводжує британського журналіста, говорить, що росіяни були піддані пропаганді все життя, відкривати їм реальність – ніби виривати когось із релігійної секти.

Ніколай, як і інші військовополонені, прокидається під звуки українського національного гімну о шостій ранку, після сніданку вшановує хвилиною мовчання загиблих у війні росії проти України. Дорогою з корпусу до їдальні проходить повз інформаційні стенди, де, як можна побачити, представлені національні герої та видатні постаті Української держави. З доданого в матеріалі фото видно, що на стендах понад три десятки зображень відомих українців, включно зі спортсменами – нашими сучасниками. Однак автор статті виокремлює два імені – Степана Бандери і Тараса Шевченка.

Фото зі статті Тома Болла “Inside the PoW camp where Ukraine ‘re-educates’ Russians” для The Times, на якому видно інформаційні стенди з фотографіями.

 

Петро Яценко називає ці стенди прискореним курсом української історії. Вони тут для того, щоб розвінчати заяви путіна про те, що Україна ніби не є незалежною державою. Пояснює, що російських військовополонених не змушують вивчати цю інформацію, а тільки сподіваються, що з часом вони приймуть факт України як незалежної держави. (Про ці слова Яценка не згадає жодне російське видання, що написало про статтю Болла, власне, як і телеграм-канал «Україна 24/7 – новини»). Далі Петро Яценко також згадує випадок, що, на його думку, ілюструє, як більшість російських ув’язнених бійців дивляться на Україну: один новоприбулий, побачивши портрет Бандери, подумав, що це фото молодого путіна. (Звісно, про цю «симпатичну дрібничку» кремлівські пропагандисти теж промовчали).

Цей табір найбільший в Україні, тут російські військовополонені чекатимуть, доки їх відправлять додому або обміняють. Через те, що москва влітку заморожувала обміни, табір переповнений і потрібно будувати більші. Згідно з Женевською конвенцією, військовополонені працюють шість днів на тиждень (виготовляють меблі), заробляють 8 доларів на місяць, на які купують напої та солодощі в таборовій крамниці. Найбільшою популярністю користується кока-кола, за твердженням журналіста, недоступна в росії з моменту вторгнення росіян в Україну.

Том Болл висвітлює ще одну особливість російських військовополонених – близько третини з них є колишніми засудженими, завербованими російською армією у штрафні частини «Шторм-Z». Зокрема, 27-річний Нікіта сказав, що його забрали прямо з підмосковної в’язниці, де він відбував трирічний термін за злочини, пов’язані з наркотиками. Військовий рекрутер запропонував йому автоматичне звільнення в обмін на шість місяців служби. Нікіті дали три тижні підготовки перед відправкою у вересні на передову, під Роботине. Там він п’ять днів провів у бліндажі під сильним обстрілом.

Петро Яценко заявив, що деякі колишні засуджені намагалися запровадити в таборі «злочинний порядок», заснований на глибоких традиціях російської тюремної ієрархії, але адміністрація за цим пильнує, щоб запобігти.

Так розповів про таборове життя російських військовополонених в Україні Том Болл.

 

Як про ті самі факти розповіли російські пропагандистські медіа та Meduza: народження дезінформації

Тема воєнних злочинів рф проти українських військовополонених дразлива для російських пропагандистів. Численні доведені факти порушення росіянами Міжнародного гуманітарного права, Женевської конвенції, масові страти українських захисників, жорстокі тортури і знущання над ними вимагають контрнаративу. Стаття британського журналіста в The Times зі згадкою про фото Бандери й Шевченка та «перевиховання»  миттєво спрацювала. В оригінальному тексті Том Болл, виокремивши з-поміж багатьох інших за якимсь неочевидним критерієм саме Бандеру й Шевченка, так описує їх: Степан Бандера – «розкольник та контроверсійний лідер Організації українських націоналістів (ОУН) часів Другої світової війни й після неї», а Тараса Шевченка називає національним бардом ХІХ століття.

Тут кілька прикладів публікацій у російських медіа про статтю у The Times.

         «Правда RU» друкує матеріал із промовистою назвою, покликаючись на першоджерело. Проте перевірити достовірність і точність матеріалу в «The Times» одразу читач не зможе, бо повний текст доступний тільки через передплату. Навряд чи знайшлося багато охочих оплатити піврічну передплату, щоб прочитати оригінальний текст британського журналіста.

«The Times раскрыла унизительные эксперименты над бойцами РФ»

Фотовідбиток пропагандистської публікації, опублікованої 18.11.2023 в інтернет-виданні «Правда RU».

«Военное обозрение», як і чимало інших російських медіа, теж розповідає про статтю Болла. Публікація позначена каноном дезінформування: нейтральний оригінальний текст набуває негативної емоційної тональности, звичні речі, як, наприклад, підйом о 6 ранку чи система оповіщення в кімнатах військовополонених, інтерпретовано як тортури чи  знущання. Окремі факти, взяті зі статті в The Times, занурюють у потік брехні – так шлях російських військових до їдальні стає увішаний виключно портретами Бандери та Шевченка. «Военное обозрение» насичує свій текст традиційними патернами російської пропаганди про українських нацистів, про українців і росіян як один народ, а Україну і росію як одну країну, заперечує факт повномасштабного вторгнення росії в Україну, беручи в лапки словосполучення «российское вторжение». Видання не обходить увагою і Шевченка. Оскільки Болл у своїй статті нейтрально назвав Тараса Шевченка «українським бардом ХІХ столітті» (а як таким можна тортурувати?!), автор російського тексту додає від себе, що це радянська влада створила культ Шевченка, натякаючи на брак української літератури, історії та видатних діячів. З Бандерою усе ж зрозуміло, а от Шевченка треба заперечити.  Насправді в 30-х роках ХХ століття більшовики, попри намагання заборонити Шевченка, не змогли витіснити його зі свідомості українців, бо він був знаком української національної ідентичності, а тому насадили образ Шевченка – кріпака, атеїста, провісника більшовиків.

 

                         «Как сообщает британская пресса, украинские власти пытаются «перевоспитывать» и «депрограмировать» в своих тюрьмах содержащихся там попавших в плен российских военнослужащих.

                                Как сообщает британское издание The Times, российских военнопленных ежедневно будят в 6 утра звуками украинского гимна через выведенные в каждое помещение громкоговорители.

                                Ведущий в столовую путь украинские тюремщики увешали фотографиями сотрудничавшего с Гитлером главаря украинских нацистов Степана Бандеры и возведенного в культ при советской власти поєта Тараса Шевченко.

                                После завтрака военнопленным приходится стоять на протяжении «минуты молчания» в память погибших в результате «российского вторжения». Кроме того пленным читают краткий курс украинской версии истории этой страны, «чтобы опровергнуть утверждения Путина о том, что Украина не является независимым государством».

                                Однако, британские журналисты отмечают, что, несмотря на украинскую пропаганду, попавшие в плен военнослужащие ВС РФ остаются при своих убеждениях. Издание цитирует слова одного из военнопленных, подчеркивающего, что Украина и Россия фактически являются одной страной, что в очередной раз подтверждает низкую эффективность распространенной на Украине примитивной бандеровской пропаганды. По данным МО РФ, в украинском плену в настоящее время остаются около пятисот российских военнослужащих».

 

 

Реагує на публікацію в The Times і російська Meduza, яку вважають незалежним російським медіа, хоча й неодноразово видання підважувало цей статус. Загалом повно інформуючи про зміст оригінальної публікації, а також пропонуючи власне дослідження з теми утримання російських військовополонених в Україні, Meduza подає упереджений заголовок до своєї статті – «Журналисты The Times побывали в колонии Украины, где «перевоспитывают» российских военнопленных. Они просыпаются под украинский гимн и каждый день видят портреты Степана Бандеры и Тараса Шевченко».

         На жаль, і тут немає згадки про неоімперіалістичну й шовіністичну ідеологію путіна, культивовану в сучасній росії, про мільйони її жертв чи добровільних послідовників серед росіян, про відповідальність виробників пропаганди й дезінформації за вже вбитих, покалічених у цій війні, за зруйновані життя, сім’ї, міста, за жорстокі воєнні злочини, а також відповідальність перед тими, хто ще загине в цій лиховісній загарбницькій війні. Натомість інформаційний порядок денний обертається довкола національного гімну України, який звучить на території незалежної Української держави, інформаційних стендів про Україну, яку прийшли загарбати, порушивши всі норми міжнародного права, прийшли вбивати українських громадян російські бійці, що зараз перебувають у найбільшому українському таборі військовополонених у Західній Україні.

Телеграм-канал «Україна 24/7 – новини»: замість обєктивного наративу – повторення кремлівської пропагандистської лінії

          За даними Телеметріо, «Україна 24/7 – новини» налічує 747 282 читачі. Канал створено 12 січня 2018 року під назвою «Coin Post UA», під теперішньою назвою він функціонує з 15 жовтня 2023. Позиціонує себе головним телеграм-каналом України, де можна прочитати про «актуальні і гарячі події в режимі 24/7. Без цензури». Щоденно канал оприлюднює ~ 44 повідомлення, переважають згадування в категорії «Новини і ЗМІ» – 47,47% та «Політика» – 31,70%. Канал використовує російську мову, зрідка трапляються публікації українською мовою. Із цих даних видно, що канал поширює інформацію для чималої аудиторії, впливає на її розуміння різноманітних суспільно-політичних процесів, включно з російсько-українською війною, формує громадську думку.

          18 листопада 2023 року, о 10:49 «Україна 24/7 – новини» розміщує інформацію:

 

«Украина перевоспитывает русских пленных в своих тюрьмах, The Times. Ключевое в статье:

  • В 6 утра пленных будит украинский гимн через громкоговоритель.
  • Путь в столовую увешан фотографиями Бандеры и Тараса Шевченка.
  • Завтраки заканчиваются минутой молчания в память жертв российского вторжения.
  • Пленные имеют уроки истории, на которых опровергаются убеждения путина о том, что “Украина не является независимым государством”.

 

Хоч у публікації і зазначено джерело The Times, очевидно те, що оригінального тексту автор ув очі не бачив. Якби бачив, то навряд чи сформулював ключові моменти так, як це зробили російські пропагандисти. А до всього ще й «переспівав» неправдиве твердження про «уроки історії для військовополонених», про що й говорив Петро Яценко, речник Координаційного центру.

Чому «Україна 24/7 новини» і чому тільки зараз?

У кінці січня науковці із Сумського державного університету та медіаексперти із Житомира, Полтави, Сум завершили дослідження «Виявити, щоб запобігти», яке мало на меті вивчити вплив дезінформації на вразливі верстви населення трьох областей – Сумської, Полтавської та Житомирської. Ці області потрапили до вибірки з двох причин: по-перше, Сумщина має найдовший спільний кордон із росією, Житомирщина сусідить із білоруссю –  союзницею рф у війні проти України, а по-друге, усі вони прихистили внутрішніх біженців з окупованих росією українських територій чи місць, де йдуть активні бойові дії.

Дослідників, а це доцентки кафедри журналістики та філології Алла Федорина й Алла Ярова, медіаексперти Ірина Новожилова, Ірина Курочка, Олексій Гвоздик,  цікавило, звідки дізнаються про події в регіоні, країні і світі жителі цих прирубіжних областей і переміщені сюди громадяни, чи є ця інформація якісною, чи змінилися інформаційні уподобання після повномасштабного російського вторгнення та чи впливає на розуміння подій дезінформація.

Щоб виявити джерела інформації,  провели опитування респондентів, яке показало, що серед лідерів-постачальників новин опинилися і телеграм-канали. Воно й не дивно, бо після початку Великої війни вітчизняний сегмент телеграму почав зазнавати суттєвих змін. Останнє дослідження, проведене командою Телеметріо, зафіксувало зростання кількості українців, які обирають телеграм як джерело інформації, попри всі ризики: 85,44% співвітчизників читають новини з телеграм-каналів і, до речі, 41,8% читачів вважають їх повністю безпечним, 16,8% не вважають ТГ-канали небезпечними, а 41,4% відгукнулися про Телеграм як все ж таки частково небезпечне джерело інформації.

Показово, що українці у своїй любові до Телеграму солідаризуються найперше з росіянами. Країна-агресор найбільше з усіх світових країн культивує телеграм-канали, зокрема їхній приріст у минулому році сягнув 99 848. У цій цифрі й тисячі новоспечених у 2022 році каналів для дезінформування внутрішньої і зовнішньої аудиторій щодо російської війни в Україні. На другому місці – китайці (приріст 40 989), далі – індійці з показником 13 827 і на почесному четвертому місці – українці, які збагатили месенджер на 9 662 канали. Чого в цій тенденції більше – раціональності чи національної легковажності – залишається питанням риторичним.

Респонденти дослідження «Виявити, щоб запобігти» повідомили, що дізнаються новини, зокрема, з каналу «Україна 24/7 – новини», відповідно повідомлення, які поширює канал, потрапили до моніторингу, зокрема це   новини, розміщені 18, 19, 28 листопада та 3, 8, 13, 18, 23 і 28 грудня 2023 року. Результати моніторингу частково і подано в цій статті.

Алла ЯРОВА

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *